júl 2011

Posted by in Recenzia | 1 Comment

Múdrosť Toskánska – Ferenc Mate

Toskánsko je pokojný, malebný kúsok sveta v Taliansku. Na sentimentálnu cestu po tom neobyčajnom mieste nás zoberie Ferenc Mate – svetobežník. Počas svojej životnej vandrovky býval už okrem iného v Maďarsku, v New Yorku či Kanade. Rozhodol sa však pre trvalý pobyt v Toskánsku.

Čitateľ má pocit, že autor sa snaží vysvetliť prečo práve toto miesto v Európe si vybral za nový domov. Veľkú úlohu tu odohráva titulná „múdrosť”, ktorá je ukázaná v knihe jednoducho ako bežný život. Príprava tradičných jedál z prírodných zložiek, ktoré prekvapujú bohatstvom chutí a vôní. Vzájomná pomoc a dobrosrdečnosť tak voči susedom, ako aj voči úplne cudzím ľuďom. Život bez ponáhľania, zhonu za kariérou či peniazmi. Všetky tie javy autor opisuje ako prirodzenú, neakademickú múdrosť bývajúcich tu ľudí.

Čítajúc „Múdrosť Toskánska” hneď sa prenášame do tej krajiny v Taliansku. Takmer cítime vôňu pripravovaného obeda, počujeme hluk na trhovisku. Prehľadné a veľmi obrazné opisy dovoľujú sentimentálnu cestu do takého nevzdialeného, a predsa úplne iného sveta. Čitateľ konfrontuje svoju každodennosť s životom opísaným v knihe a stáva sa ovládnutým melanchóliou, túžbe po niečom, čo sa stratilo v našom rušnom živote bežiacom stále dopredu.

Táto kniha je skvelým, relaxujúcim príbehom starého, dávno nevideného priateľa, ktorý zaujímavo rozpráva o mediteránskej kultúre, tradíciách a stretnutých ľuďoch. Nie je to tiež „prázdne” čítanie, podnecuje k reflexii a k aspoň malej zmene nášho života. Srdečne odporúčam „Múdrosť Toskánska”, je to kniha, v ktorej každý nájde niečo pre seba.

1. Henrieta says:

Dobrý deň, chcela by som sa spýtať čo stojí kniha Múdrosť Toskanska,
    Ďakujem